UMV VESTBIRK FRISKOLE 2017 2016/17 |
|||||||||||
SKOLERAPPORT | |||||||||||
Vestbirk Friskole, 0.-3. klassetrin |
|||||||||||
Horsens Kommune | |||||||||||
1 Svaroverblik | |||||||||||
Dette kapitel viser i figuren nedenunder, hvor stor en andel af eleverne på skolen, som har besvaret henholdsvis ikke besvaret spørgeskemaet*. |
|||||||||||
Besvaret | Ikke besvaret | Elever i alt | |||||||||
Total | 87,5% | 12,5% | 40 | ||||||||
0. klassetrin | 100,0% | 0,0% | 6 | ||||||||
1. klassetrin | 80,0% | 20,0% | 10 | ||||||||
2. klassetrin | 92,3% | 7,7% | 13 | ||||||||
3. klassetrin | 81,8% | 18,2% | 11 | ||||||||
*Elever, der blev frameldt målingen, indgår ikke. |
|||||||||||
2 Detaljerede resultater fra trivselsmålingen | |||||||||||
Dette kapitel viser, hvordan eleverne svarer på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen. Spørgsmålene er inddelt efter rapportens fire temaer: 'Social trivsel', ’Faglig trivsel’, 'Støtte og inspiration' samt 'Ro og orden'. |
|||||||||||
Til sidst følger et afsnit med svarfordelinger for de 4 øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i temaerne. |
|||||||||||
Svarfordelingen på de enkelte spørgsmål giver et mere detaljeret og nuanceret billede af, hvilke forhold eleverne oplever som positive eller negative. | |||||||||||
2.1 Tema 1: Social trivsel | |||||||||||
’Social trivsel’ består af 8 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. |
|||||||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er du glad for din skole? | 6,1% | 42,4% | 51,5% | 33 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er du glad for din klasse? | 8,6% | 37,1% | 54,3% | 35 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er I gode til at hjælpe hinanden i klassen? | 5,9% | 64,7% | 29,4% | 34 | |||||||
Nej | Ja, nogle stykker | Ja, de fleste | Antal svar | ||||||||
Tror du, at de andre børn i klassen kan lide dig? | 3,0% | 45,5% | 51,5% | 33 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Kan du lide pauserne i skolen? | 2,9% | 40,0% | 57,1% | 35 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Føler du dig alene i skolen? | 0,0% | 55,9% | 44,1% | 34 | |||||||
Ja, meget | Ja, lidt | Nej | Antal svar | ||||||||
Er du bange for, at de andre børn griner ad dig i skolen? | 5,9% | 29,4% | 64,7% | 34 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Er der nogen, der driller dig, så du bliver ked af det? | 25,0% | 43,8% | 31,3% | 32 | |||||||
2.2 Tema 2: Faglig trivsel | |||||||||||
’Faglig trivsel’ består af 2 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af egen koncentrationsevne og problemløsningsevne. |
|||||||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er du god til at løse dine problemer? | 18,2% | 60,6% | 21,2% | 33 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Kan du koncentrere dig i timerne? | 8,8% | 44,1% | 47,1% | 34 | |||||||
2.3 Tema 3: Støtte og inspiration | |||||||||||
’Støtte og inspiration i undervisningen’ består af 5 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærernes hjælp og støtte. |
|||||||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er du glad for dine lærere? | 8,8% | 44,1% | 47,1% | 34 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Er timerne kedelige? | 20,0% | 57,1% | 22,9% | 35 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Lærer du noget spændende i skolen? | 22,9% | 51,4% | 25,7% | 35 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, tit | Antal svar | ||||||||
Er du med til at bestemme, hvad I skal lave i timerne? | 69,7% | 30,3% | 0,0% | 33 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er lærerne gode til at hjælpe dig i skolen? | 20,6% | 14,7% | 64,7% | 34 | |||||||
2.4 Tema 4: Ro og orden | |||||||||||
’Ro og orden’ indeholder et enkelt spørgsmål, som omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen. |
|||||||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Er det svært at høre, hvad læreren siger i timerne? | 14,3% | 37,1% | 48,6% | 35 | |||||||
2.5 Øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen | |||||||||||
Dette afsnit viser svarfordelinger på de 4 øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i et af de fire temaer om trivsel. |
|||||||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Har du ondt i maven, når du er i skole? | 8,8% | 35,3% | 55,9% | 34 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Har du ondt i hovedet, når du er i skole? | 14,7% | 29,4% | 55,9% | 34 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er jeres klasselokale rart at være i? | 14,3% | 37,1% | 48,6% | 35 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er toiletterne på skolen rene? | 40,0% | 37,1% | 22,9% | 35 | |||||||
3 Supplerende spørgsmål om fysiske og æstetiske omgivelser | |||||||||||
Vestbrk Friskole har tilvalgt det ekstra spørgeskemamodul med supplerende spørgsmål om de fysiske og æstetiske omgivelser. Sammen med de 20 spørgsmål fra trivselsmålingen udgør de 9 supplerende spørgsmål en fuld kortlægning af undervisningsmiljøet til brug i den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering (UMV). Nedenfor vises svarfordelinger for de ekstra 9 spørgsmål om fysiske og æstetiske omgivelser, herunder elevens oplevelse af rengøring, lokaler og møbler, æstetiske rammer samt indeklima. Bemærk at de to sidste spørgsmål i afsnit 3.5 med øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen også omhandler fysiske omgivelser. |
|||||||||||
Nej | Ja | Antal svar | |||||||||
Er der nok toiletter på skolen? | 38,2% | 61,8% | 34 | ||||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er der rent på skolen? | 11,4% | 48,6% | 40,0% | 35 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Bliver du forstyrret af larm i timerne? | 17,1% | 65,7% | 17,1% | 35 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er der nok lys i klassen til at se, hvad du laver? | 8,8% | 17,6% | 73,5% | 34 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er der en god temperatur i klassen? (en god temperatur er, når der ikke er for varmt eller koldt). | 24,2% | 42,4% | 33,3% | 33 | |||||||
Ja, tit | Ja, nogle gange | Nej | Antal svar | ||||||||
Lugter det dårligt i klassen? | 5,7% | 25,7% | 68,6% | 35 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er der gode udeområder på skolen? (udeområder er skolegården og legepladsen). | 8,6% | 40,0% | 51,4% | 35 | |||||||
Nej | Ja, nogle gange | Ja, for det meste | Antal svar | ||||||||
Er din stol god at sidde på? | 17,1% | 31,4% | 51,4% | 35 | |||||||
Nej | Ja, lidt | Ja, meget | Antal svar | ||||||||
Er der flot på skolen? (er der fx pæne farver og billeder på væggene). | 31,4% | 45,7% | 22,9% | 35 |
UMV VESTBIRK FRISKOLE 2017 2016/17 |
|||||||||||
SKOLERAPPORT | |||||||||||
Vestbirk Friskole, 4.-9. klassetrin |
|||||||||||
Horsens Kommune | |||||||||||
1 Svaroverblik | |||||||||||
Dette kapitel viser i figuren nedenunder, hvor stor en andel af eleverne i skolen, som har besvaret henholdsvis ikke besvaret spørgeskemaet*. |
|||||||||||
Besvaret | Ikke besvaret | Elever i alt | |||||||||
Total | 84,6% | 15,4% | 52 | ||||||||
4. klassetrin | 90,9% | 9,1% | 11 | ||||||||
5. klassetrin | 88,9% | 11,1% | 9 | ||||||||
6. klassetrin | 100,0% | 0,0% | 13 | ||||||||
7. klassetrin | 90,0% | 10,0% | 10 | ||||||||
8. klassetrin | 44,4% | 55,6% | 9 | ||||||||
*Elever, der blev frameldt målingen, indgår ikke. |
|||||||||||
2 Overordnede resultater fra trivselsmålingen | |||||||||||
Kapitlet her giver dig et overblik over skolens trivselssituation fordelt på de fire indikatorer: 'Social trivsel', ’Faglig trivsel’, 'Støtte og inspiration' samt 'Ro og orden'. |
|||||||||||
Kapitlet viser, hvordan eleverne på skolen oplever deres trivsel samlet set, opdelt på køn og opdelt på klassetrin. Sidst finder du en tabel, der giver et samlet overblik over de enkelte klassers gennemsnit på de fire indikatorer. | |||||||||||
Figurerne giver et godt udgangspunkt for at identificere grupper af elever, hvor der kan være et særligt behov for at arbejde med at øge trivslen. | |||||||||||
I nedenstående figur vises elevernes trivsel samlet set for hver af de fire indikatorer. | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
Social trivsel | 4,2 | 0,0% | 11,4% | 20,5% | 68,2% | ||||||
Faglig trivsel | 3,6 | 4,5% | 11,4% | 54,5% | 29,5% | ||||||
Støtte og inspiration | 3,4 | 2,3% | 27,3% | 56,8% | 13,6% | ||||||
Ro og orden | 3,6 | 0,0% | 18,2% | 56,8% | 25,0% | ||||||
2.1 Overordnede resultater opdelt på køn | |||||||||||
Social trivsel | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
Drenge | 4,2 | 0,0% | 8,0% | 24,0% | 68,0% | ||||||
Piger | 4,1 | 0,0% | 15,8% | 15,8% | 68,4% | ||||||
Faglig trivsel | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
Drenge | 3,6 | 4,0% | 16,0% | 52,0% | 28,0% | ||||||
Piger | 3,7 | 5,3% | 5,3% | 57,9% | 31,6% | ||||||
Støtte og inspiration | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
Drenge | 3,3 | 0,0% | 40,0% | 52,0% | 8,0% | ||||||
Piger | 3,5 | 5,3% | 10,5% | 63,2% | 21,1% | ||||||
Ro og orden | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
Drenge | 3,5 | 0,0% | 24,0% | 64,0% | 12,0% | ||||||
Piger | 3,8 | 0,0% | 10,5% | 47,4% | 42,1% | ||||||
2.2 Overordnede resultater opdelt på klassetrin | |||||||||||
Social trivsel | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
4. klassetrin | 4,1 | 0,0% | 20,0% | 10,0% | 70,0% | ||||||
5. klassetrin | 4,3 | 0,0% | 12,5% | 12,5% | 75,0% | ||||||
6. klassetrin | 4,2 | 0,0% | 7,7% | 30,8% | 61,5% | ||||||
7. klassetrin | 4,2 | 0,0% | 0,0% | 33,3% | 66,7% | ||||||
8. klassetrin | 4,1 | 0,0% | 25,0% | 0,0% | 75,0% | ||||||
Faglig trivsel | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
4. klassetrin | 3,5 | 0,0% | 20,0% | 60,0% | 20,0% | ||||||
5. klassetrin | 3,9 | 0,0% | 12,5% | 37,5% | 50,0% | ||||||
6. klassetrin | 3,6 | 7,7% | 7,7% | 61,5% | 23,1% | ||||||
7. klassetrin | 3,5 | 11,1% | 11,1% | 55,6% | 22,2% | ||||||
8. klassetrin | 4,0 | 0,0% | 0,0% | 50,0% | 50,0% | ||||||
Støtte og inspiration | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
4. klassetrin | 3,4 | 0,0% | 20,0% | 80,0% | 0,0% | ||||||
5. klassetrin | 3,2 | 0,0% | 50,0% | 37,5% | 12,5% | ||||||
6. klassetrin | 3,5 | 0,0% | 23,1% | 53,8% | 23,1% | ||||||
7. klassetrin | 3,1 | 11,1% | 33,3% | 55,6% | 0,0% | ||||||
8. klassetrin | 3,9 | 0,0% | 0,0% | 50,0% | 50,0% | ||||||
Ro og orden | |||||||||||
Gns. | Mellem 1,0 og 2,0 | Mellem 2,1 og 3,0 | Mellem 3,1 og 4,0 | Mellem 4,1 og 5,0 | |||||||
4. klassetrin | 3,8 | 0,0% | 10,0% | 50,0% | 40,0% | ||||||
5. klassetrin | 3,3 | 0,0% | 37,5% | 50,0% | 12,5% | ||||||
6. klassetrin | 3,7 | 0,0% | 15,4% | 53,8% | 30,8% | ||||||
7. klassetrin | 3,6 | 0,0% | 22,2% | 55,6% | 22,2% | ||||||
8. klassetrin | 3,6 | 0,0% | 0,0% | 100,0% | 0,0% | ||||||
2.3 Overordnede resultater opdelt på klasser | |||||||||||
Herunder vises resultater på de fire indikatorer i trivselsmålingen for hver klasse på skolen. |
|||||||||||
Social trivsel | Faglig trivsel | Støtte og inspiration | Ro og orden | ||||||||
Skolens gns. | 4,2 | 3,6 | 3,4 | 3,6 | |||||||
4 | 4,1 | 3,5 | 3,4 | 3,8 | |||||||
5 | 4,3 | 3,9 | 3,2 | 3,3 | |||||||
6 | 4,2 | 3,6 | 3,5 | 3,7 | |||||||
7 | 4,2 | 3,5 | 3,1 | 3,6 | |||||||
8 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,6 | |||||||
3 Detaljerede resultater fra trivselsmålingen | |||||||||||
Dette kapitel viser, hvordan eleverne svarer på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen. Spørgsmålene er inddelt efter rapportens fire indikatorer: 'Social trivsel', ’Faglig trivsel’, 'Støtte og inspiration' samt 'Ro og orden'. |
|||||||||||
Til sidst følger et afsnit med svarfordelinger for de 11 øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i indikatorerne. |
|||||||||||
Svarfordelingen på de enkelte spørgsmål giver et mere detaljeret og nuanceret billede af, hvilke forhold eleverne oplever som positive eller negative. | |||||||||||
3.1 Indikator 1: Social trivsel | |||||||||||
Indikatoren ’Social trivsel’ bygger på 10 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. |
|||||||||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er du glad for din skole? | 0,0% | 2,3% | 18,2% | 50,0% | 29,5% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg føler, at jeg hører til på min skole. | 2,3% | 4,5% | 11,4% | 27,3% | 54,5% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er du glad for din klasse? | 0,0% | 6,8% | 15,9% | 36,4% | 40,9% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme. | 0,0% | 4,5% | 15,9% | 31,8% | 47,7% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Andre elever accepterer mig, som jeg er. | 0,0% | 6,8% | 15,9% | 31,8% | 45,5% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg kan godt lide pauserne i skolen. | 0,0% | 2,3% | 15,9% | 31,8% | 50,0% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
For det meste |
Altid |
Antal svar | ||||||
Hvor ofte føler du dig tryg i skolen? | 9,1% | 4,5% | 11,4% | 40,9% | 34,1% | 44 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Føler du dig ensom? | 4,5% | 2,3% | 13,6% | 47,7% | 31,8% | 44 | |||||
Altid |
For det meste |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Er du bange for at blive til grin i skolen? | 0,0% | 9,1% | 22,7% | 29,5% | 38,6% | 44 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Er du blevet mobbet i dette skoleår? | 0,0% | 2,3% | 4,5% | 13,6% | 79,5% | 44 | |||||
3.2 Indikator 2: Faglig trivsel | |||||||||||
Indikatoren ’Faglig trivsel’ består af 8 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. |
|||||||||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg klarer mig godt fagligt i skolen. | 2,3% | 6,8% | 31,8% | 34,1% | 25,0% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen. | 2,3% | 6,8% | 27,3% | 40,9% | 22,7% | 44 | |||||
Under middel |
Middel |
Gode |
Virkelig gode |
Antal svar | |||||||
Hvad synes dine lærere om dine fremskridt i skolen? | 2,8% | 19,4% | 44,4% | 33,3% | 36 | ||||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil, i skolen? | 2,3% | 4,7% | 23,3% | 53,5% | 16,3% | 43 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for? | 0,0% | 4,5% | 20,5% | 45,5% | 29,5% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvor tit kan du finde en løsning på problemer, bare du prøver hårdt nok? | 4,5% | 13,6% | 18,2% | 50,0% | 13,6% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Kan du koncentrere dig i timerne? | 7,0% | 11,6% | 32,6% | 30,2% | 18,6% | 43 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen, kan jeg hurtigt koncentrere mig igen. | 4,5% | 18,2% | 45,5% | 22,7% | 9,1% | 44 | |||||
3.3 Indikator 3: Støtte og inspiration | |||||||||||
Indikatoren ’Støtte og inspiration i undervisningen’ består af 7 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt lærernes hjælp og støtte. |
|||||||||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Er undervisningen kedelig? | 11,4% | 22,7% | 52,3% | 9,1% | 4,5% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er undervisningen spændende? | 6,8% | 25,0% | 29,5% | 27,3% | 11,4% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Undervisningen giver mig lyst til at lære mere. | 0,0% | 22,7% | 43,2% | 18,2% | 15,9% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er du og dine klassekammerater med til at bestemme, hvad I skal arbejde med i klassen? | 11,6% | 23,3% | 51,2% | 11,6% | 2,3% | 43 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Lærerne sørger for, at elevernes ideer bliver brugt i undervisningen. | 0,0% | 9,1% | 47,7% | 31,8% | 11,4% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hjælper dine lærere dig med at lære på måder, som virker godt? | 4,7% | 2,3% | 4,7% | 55,8% | 32,6% | 43 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Lærerne er gode til at støtte mig og hjælpe mig i skolen, når jeg har brug for det. | 0,0% | 9,1% | 15,9% | 25,0% | 50,0% | 44 | |||||
3.4 Indikator 4: Ro og orden | |||||||||||
Indikatoren ’Ro og orden’ indeholder 4 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse. |
|||||||||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er det let at høre, hvad læreren siger i timerne? | 0,0% | 4,5% | 9,1% | 47,7% | 38,6% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Er det let at høre, hvad de andre elever siger i timerne? | 0,0% | 9,1% | 18,2% | 47,7% | 25,0% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro. | 4,7% | 16,3% | 39,5% | 30,2% | 9,3% | 43 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Møder dine lærere præcist til undervisningen? | 9,1% | 11,4% | 38,6% | 36,4% | 4,5% | 44 | |||||
3.5 Øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen | |||||||||||
Dette afsnit viser svarfordelinger på de 11 øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i en af de fire indikatorer. |
|||||||||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Jeg prøver at forstå mine venner, når de er triste eller sure. | 2,4% | 2,4% | 21,4% | 19,0% | 54,8% | 42 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Jeg er god til at arbejde sammen med andre. | 9,1% | 6,8% | 20,5% | 40,9% | 22,7% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Jeg siger min mening, når jeg synes, at noget er uretfærdigt. | 7,0% | 2,3% | 23,3% | 25,6% | 41,9% | 43 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Hvor tit har du ondt i maven? | 7,0% | 2,3% | 20,9% | 41,9% | 27,9% | 43 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Hvor tit har du ondt i hovedet? | 9,1% | 11,4% | 25,0% | 38,6% | 15,9% | 44 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Har du selv mobbet nogen i skolen i dette skoleår? | 0,0% | 0,0% | 2,3% | 0,0% | 97,7% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvis jeg keder mig i undervisningen, kan jeg selv gøre noget for, at det bliver spændende. | 6,8% | 31,8% | 34,1% | 18,2% | 9,1% | 44 | |||||
Aldrig |
Sjældent |
En gang imellem |
Tit |
Meget tit | Antal svar | ||||||
Hvis noget er for svært for mig i undervisningen, kan jeg selv gøre noget for at komme videre. | 4,5% | 15,9% | 22,7% | 43,2% | 13,6% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes godt om udeområderne på min skole. | 2,3% | 11,4% | 40,9% | 29,5% | 15,9% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes godt om undervisningslokalerne på skolen. | 2,3% | 13,6% | 47,7% | 22,7% | 13,6% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes, toiletterne på skolen er pæne og rene. | 18,6% | 20,9% | 37,2% | 16,3% | 7,0% | 43 | |||||
4 Supplerende spørgsmål om fysiske og æstetiske omgivelser | |||||||||||
Vestbirk Friskole har tilvalgt det ekstra spørgeskemamodul med supplerende spørgsmål om de fysiske og æstetiske omgivelser. Sammen med de 40 spørgsmål fra trivselsmålingen udgør de 9 supplerende spørgsmål en fuld kortlægning af undervisningsmiljøet til brug i den lovpligtige Undervisningsmiljøvurdering (UMV). Nedenfor vises svarfordelinger for de ekstra 9 spørgsmål om fysiske og æstetiske omgivelser, herunder elevens oplevelse af rengøring, lokaler og møbler, æstetiske rammer samt indeklima. Bemærk at de tre sidste spørgsmål i afsnit 4.5 med øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen også omhandler fysiske omgivelser. |
|||||||||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes, der er nok toiletter på skolen. | 2,3% | 13,6% | 27,3% | 36,4% | 20,5% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes, der er rent på skolen. | 0,0% | 11,6% | 53,5% | 27,9% | 7,0% | 43 | |||||
Meget tit | Tit |
En gang imellem |
Sjældent |
Aldrig |
Antal svar | ||||||
Bliver du forstyrret af larm i timerne? | 6,8% | 27,3% | 54,5% | 6,8% | 4,5% | 44 | |||||
Meget utilfreds |
Utilfreds |
Hverken enig/uenig | Tilfreds |
Meget tilfreds | Antal svar | ||||||
Er du tilfreds med lyset i klassen? | 0,0% | 4,5% | 13,6% | 52,3% | 29,5% | 44 | |||||
Meget utilfreds |
Utilfreds |
Hverken enig/uenig | Tilfreds |
Meget tilfreds | Antal svar | ||||||
Er du tilfreds med temperaturen i klassen? | 0,0% | 6,8% | 25,0% | 47,7% | 20,5% | 44 | |||||
Meget utilfreds |
Utilfreds |
Hverken enig/uenig | Tilfreds |
Meget tilfreds | Antal svar | ||||||
Er du tilfreds med luften i klassen? (luften kan fx være god eller dårlig, tung eller frisk). | 0,0% | 9,1% | 38,6% | 38,6% | 13,6% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes godt om stederne til gruppearbejde på skolen. | 4,5% | 9,1% | 27,3% | 43,2% | 15,9% | 44 | |||||
Helt uenig |
Uenig |
Hverken enig/uenig | Enig |
Helt enig |
Antal svar | ||||||
Jeg synes godt om møblerne i min klasse (fx stole og borde). | 2,3% | 13,6% | 18,2% | 40,9% | 25,0% | 44 | |||||
Meget utilfreds |
Utilfreds |
Hverken tilfreds eller utilfreds | Tilfreds |
Meget tilfreds | Antal svar | ||||||
Jeg er tilfreds med hvordan skolen ser ud (fx billeder, udsmykning og farver på vægge og gulve). |
2,3% | 4,7% | 34,9% | 41,9% | 16,3% | 43 |